موتور برق چیست؟

parsakc 1402/12/21

موتور برق نوعی دستگاه مولد برق است که انرژی مکانیکی حاصل از موتور را توسط ژنراتور به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. برق تولیدی از این دستگاه قابلیت جایگزینی با برق شبکه اصلی را به صورت دائم کار یا اضطراری دارد. جهت آشنایی با ژنراتورهای کوچک خانگی و ژنراتور دائم کار به بخش مربوطه در سایت مراجعه کنید. در این مقاله به معرفی موتور برق های قابل حمل پرداخته شده است.

هلدینگ دیزلکو در زمینه خرید و فروش انواع ژنراتور فعال بوده و انواع موتور برق با سوخت های بنزین، گاز و گازوئیل، در اندازه و توان های مختلف ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات کلی در رابطه با انواع موتور برق با ما همراه باشید.

 

 

انواع موتور برق

انواع موتور برق یا موتور ژنراتور در سایز و توان های مختلف، حدودا در بازه 10 تا چند هزار کاوا در بازار موجود می باشد. موتور برق ها بر اساس میزان مصرف دستگاه های متصل به برق و میزان بار مصرفی آن استفاده شده و کاملا به شرایط مصرف کننده بستگی دارد. در زمان قطعی برق مدت زمانی طول می کشد تا زمانی که موتور برق، برق را وارد شبکه کند؛ معمولا زمان تاخیر در وصل موتور برق بین 8 تا 15 ثانیه می باشد.

انواع مختلف موتور برق را از نظر نوع سوخت به سه دسته اصلی می توان تقسیم کرد. موتور برق دیزلی، موتور برق گاز سوز، موتور برق بنزینی. جهت دریافت اطلاعات تکمیلی می توانید به مقاله ژنراتور برق در سایت دیزلکو مراجعه کنید.

 

 

دستگاه های موتور برق علاوه بر تنوع از نظر سوخت و میزان توان خروجی، از نظر نحوه به کار گرفتن و روشن شدن نیز متفاوتند. در حالت کلی سه روش عمده جهت راه اندازی موتور برق وجود دارد. موتور برق هندلی، موتور برق استارتی، موتور برق اضطراری مجهز به ATS

 

موتور برق هندلی (دستی)

معمولا موتور برق های بنزینی کوچک به صورت هندلی یا دستی روشن می شوند.

 

موتور برق استارتی

عموما موتور برق های بزرگ به صورت الکترونیکی روشن می شوند. با چرخاندن سوئیچ، انرژی ذخیره شده در باتری موجب روشن شدن موتور می شود. اغلب موتورهایی که سوئیچی و استارتی روشن می شوند دسته هندل یا سیستم هندلی نیز داشته و به هر دو سیستم مجهز هستند.

 

موتور برق اضطراری

موتور برق اضطراری دستگاهی است که امکان جبران کمبود برق را در شبکه اصلی برق فراهم می کند. درواقع به صورت پشتیبان عمل کرده و در زمان قطعی برق، به سیستم فرمان روشن شدن موتور را می دهد. موتور برق اضطراری به ATS مجهز بوده و عملکرد این نوع موتور به این صورت است که تابلو ATS فرمان روشن شدن را به موتور می دهد. مدت زمان تاخیر در وصل موتور برق اضطراری حدودا 10 ثانیه می باشد. موتور برق اضطراری در مکان های مختلف نظیر مطب، ورزشگاه، فروشگاه و غیره کاربرد دارد.

معمولا سر و صدای موتور برق در حین کار مزاحمت زیادی ایجاد می کند؛ لذا جهت رفع این مشکل از کانوپی یا اتاق سایلنت استفاده می شود. استفاده از کانوپی علاوه بر اینکه در کاهش سر و صدای موتور موثر است از ورود آلودگی و گرد و غبار به اجزای موتور برق نیز جلوگیری می کند. استفاده از اتاق سایلنت در موتور برق هایی که در ساختمان ها و مناطق مسکونی استفاده می شوند بسیار ضروری می باشد.

 

موتور برق تک فاز و سه فاز

اولین فاکتور موثر در انتخاب موتور برق ولتاژ خروجی می باشد. موتور برق از لحاظ ولتاژ خروجی در دو دسته تک فاز و سه فاز قرار می گیرد. معمولا موتور برق های تک فاز در منازل و کارگاه های کوچک استفاده می شود. موتور برق سه فاز نیز در صنایع بزرگ کاربرد دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص موتور برق اضطراری، بر روی لینک کلیک کنید.

 

موتور برق تک فاز

برق خانگی و سیم کشی منازل شهری همگی برق تک فاز محسوب می شوند. ولتاژ استاندارد برق تک فاز در ایران 220 ولت و فرکانس 50 هرتز می باشد. برق تک فاز با دو رشته سیم فاز و نول جریان الکتریکی را وارد دستگاه می کند؛ لازم به ذکر است که ولتاژ رشته سیم فاز، 220 ولت می باشد.

 

 

موتور برق سه فاز

موتور برق سه فاز در صنایع بزرگ و پر مصرف استفاده می شود. در صورتی که میزان جریان مصرفی هر سه فاز 380 ولت باشد می توان از موتور برق سه فاز استفاده کرد. برق سه فاز توسط سه رشته سیم فاز و یک رشته سیم نول به دستگاه منتقل می شود. برق سه فاز را می توان به صورت تک فاز نیز استفاده کرد. بدین صورت که یک رشته سیم فاز و یک رشته سیم نول را به کار گیریم.

در صورتی که به برق تک فاز و سه فاز نیاز دارید بهتر است که برق سه فاز تهیه کرده و در مواقع ضروری به صورت تک فاز استفاده کنید. تنها نکته حائز اهمیت این است که باید به تقسیم بار بین فازهای گرفته شده توجه کنید.

 

موتور برق چگونه کار می‌کند

موتور برق یک دستگاه مولد برق می باشد که با مصرف سوخت هایی مثل بنزین گازوئیل و گاز طبیعی می تواند انرژی مکانیکی حاصل از سوختن را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و برق تولید کند. این دستگاه مولد برق از اجزای مختلف و بسیار زیادی تشکیل شده است. هر کدام از بخش های موتور برق وظیفه خاصی بر عهده داشته و عملکرد ویژه ای دارد. در ادامه به معرفی اجزای اصلی  یک موتور برق معرفی شده است.

  • انجین موتور برق
  • ژنراتور یا آلترناتور
  • رگولاتور موتور برق(تنظیم کننده ولتاژ یا AVR)
  • تنظیم کننده سرعت(گاورنر موتور برق)
  • مخزن سوخت

در ادامه به بررسی هر یک از اجزای موتور برق خواهیم پرداخت.

 

 

 

موتور موتور برق

موتور اصلی ترین بخش یک موتور برق محسوب می شود و وظیفه تولید انرژی مکانیکی را بر عهده دارد. انرژی مکانیکی در اثر سوخت موتور تولید می شود. انواع مختلفی سوخت در موتور برق استفاده می شوند که در سه دسته کلی قرار دارد. گازوئیل، بنزین، گاز. معروف ترین و پر استفاده ترین موتور در بین این موتور ها، موتور دیزل سوز می باشد. موتور دیزل به دلیل بازدهی بسیار بالا، خرابی کم و طول عمر بالا همواره مورد توجه قرار دارد.

 

ژنراتور

آلترناتور نوعی مولد است که وظیفه تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی را بر عهده دارد. آلترناتور مورد استفاده در موتور برق ها معمولا دو پل یا سه هزار دور هستند.

 

رگولاتور موتور برق

میزان ولتاژ خروجی سیستم توسط AVR  تنظیم شده و در صورت وجود نوسان در سیستم، وظیفه قطع جریان برق را بر عهده دارد.

 

تنظیم کننده سرعت

گاورنر یا تنظیم کننده سرعت وظیفه اندازه گیری فرکانس را بر عهده دارد. پس از اندازه گیری فرکانس آن را با فرکانس مبنا مقایسه کرده و موجب تنظیم سرعت موتور می شود سپس فرکانس برق ژنراتور تنظیم می شود.

 

مخزن سوخت

انواع موتور برق با توجه به نوع سوخت، مخازن مختلفی دارند. مخزن سوخت در موتور برق دیزلی کوچکتر از مخزن سوخت در موتور برق بنزینی می باشد؛ اما موتور برق گازسوز مخزن ندارد. از آنجایی که مخازن بر اساس کارکرد طراحی شده اند، حداقل حجم مخزن جهت تامین 10 ساعت کارکرد پیوسته، در نظر گرفته می شود؛ که علاوه بر تامین ده ساعت کارکرد، توان خروجی تا 50 درصد ظرفیت دستگاه می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سیستم سوخت رسانی دیزل ژنراتور برروی لینک کلیک کنید.

 

 

محاسبه شدت جریان موتور برق (تبدیل کیلووات و کاوا به آمپر)

شدت جریان خروجی موتور برق با استفاده از توان و ولتاژ موتور برق، قابل محاسبه می باشد. بر اساس جدول زیر میزان برق تولیدی نسبت به توان دستگاه آورده شده و خروجی به صورت تقریبی تعیین شده است؛ عوامل زیادی در تعیین میزان خروجی تاثیر گذارند که در این مقاله از بیان آن ها صرف نظر شده است.

جدول تبدیل جریان

 

 

کاوا موتور برق

موتور برق بر اساس میزان کاوا شناخته شده و دسته بندی می شود، به عبارتی کاوا واحد اندازه گیری ظرفیت موتور برق می باشد. در حالت کلی در سیستم DC  کیلووات و کاوا یکسان هستند.

در سیستم AC توان خروجی دستگاه کمتر از توان تولیدی دستگاه می باشد به این دلیل که در سیستم AC ولتاژ خروجی یکسان نیست و دارای نوسان است؛ از این رو کاهش بازدهی سیستم را در پی دارد؛ همچنین در صورتی که سیم کشی سیستم الکتریکی شما متناسب با جریان نباشد، انرژی (توان) کاهش می یابد.

به بیان ساده می توان گفت که، کیلووات در واقع مقدار توانی است که توسط موتور برق تولید شده، درحالی که کاوا مقدار جریان مصرفی دستگاه می باشد، لذا کیلووات 20% کمتر از کاوا است.

 

موتور برق بی صدا

موتور برق نیز مثل اکثر تجهیزات صنعتی در حین کار سر و صدا ایجاد می کند، میزان صدای تولید شده به سایز دستگاه بستگی دارد و متناسب با ظرفیت دستگاه بیشتر می شود. موتور برق بی صدا یا موتور برق بدون صدا به آندسته از موتور برق هایی گفته می شود که با استفاده از تجهیزات جانبی مثل کانوپی صدای کمتری به محیط وارد می کنند. اما عوامل دیگری نیز در کاهش صدای موتور موثر باشند.

  • قرار دادن موتور در سطح کاملا صاف
  • استفاده از کانوپی
  • قرار دادن ژنراتورهای صنعتی در اتاق ژنراتور
  • استفاده از دستگاه مجهز به اینورتر
  • استفاده از لرزه گیر

 

 

 

بهترین موتور برق

با توجه به تنوع بالای محصولات صنعتی امروزه شاهد افزایش شرکت های تولید کننده درسراسر جهان هستیم لذا جهت انتخاب بهترین موتور برق نیز ممکن است با چالش هایی رو به رو باشید. در این شرایط اقتصادی علاوه بر کیفیت محصول باید به قیمت آن نیز توجه شود. در ادامه 4 تا از بهترین برند های موتور برق را خدمت شما معرفی خواهیم کرد. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناس بخش فروش در ارتباط باشید.

  • موتور برق هیوندای
  • موتور برق هوندا المکس
  • موتور برق هوندا هوتن
  • موتور برق لانسین

موتور برق هیوندا

موتور برق هیوندای به عنوان یکی از شناخته شده ترین موتور برق ها در ایران شناخته می شود. این موتور ها ساخت چین ولی تحت لیسانس شرکت کره‌ای می‌باشند. ظرفیت تولیدی این برند از یک تا 10 کیلووات می باشد که شما می‌توانید بر اساس نیاز خود، بهترین موتور را انتخاب و خریداری نمائید.

 

موتور برق هوندا المکس

برند ژاپنی هوندا المکس را می توان به عنوان یکی از بهترین و شناخته شده ترین برند های موتور برق ایران معرفی کرد. این برند با قدمت 100 ساله خود و با تولید موتور برق با ظرفیت 1 تا 13 کیلووات، یکی از بهترین انتخاب ها برای شما می باشد. این برند با تولید موتور های چهار زمانه، مصرف سوخت موتور های خود را تا 30% کاهش داده است. کیفیت بالا و مصرف پائین این موتور برق ها، عامل اصلی محبوبیت این برند نزد مشتریان می باشد.

 

موتور برق هوندا هوتن

موتور برق هوندا هوتن برای مناطقی که دسترسی به سوخت بنزین به شدت محدود می باشد مناسب است. موتور برق هوندا هوتن به موتور برق های نفتی بنزینی معروف بوده و عملکرد آن به این صورت که در زمان استارت از سوخت بنزین و در زمان کار از نفت استفاده می کند. اصطلاحا به این موتور ها موتور های نفتی بنزینی نیز گفته می شود. موتور برق های تولیدی این برند در بازه یک تا 11 کیلو وات تولید می باشند.

 

موتور برق لانسین

موتور برق لانسین ساخت کشور چین بعد از برند های هوندا المکس و هوندا هوتن بیشترین فروش را در بازار ایران دارد. این برند با استفاده از متریال و آلیاژ با کیفیت در ساخت موتور های خود توانسته است اطمینان و کارایی بسیاری بالایی را به مشتریان خود ارائه دهد. این موتور برق ها توانایی کار در بدترین شرایط جوی با حداکثر توان را دارند که به عنوان یکی از ویژگی های منحصر به فرد این برند شناخته می شود.

 

قیمت موتور برق چینی

امروزه چین از نظر کیفیت محصولات تولیدی در حد رقابت با برندهای مطرح جهانی قرار دارد و محصولات صنعتی تولید این کشور علاوه بر کیفیت مطلوب از هزینه کمتری برخوردارند. تولیدات کشور چین به راحتی و به وفور در کشور ما قابل دسترس هستند و تمامی لوازم جانبی آن ها نیز در سرتاسر کشور قابل خریداری می باشد. لذا موتور برق چینی طرفداران خاص خود را داشته و همیشه مورد معامله قرار می گیرد.

در صورتی که قصد خرید موتور برق دارید و در انتخاب برندهای مطرح دچار تردید شده اید با ما همراه باشید در ادامه به معرفی بهترین موتور برق چینی پرداخته شده است.

  • موتور برق جانگ دانگ
  • موتور برق سان پاور
  • موتور برق واکسون
  • موتور برق آگرو
  • موتور برق استریم
  • موتور برق راتو
  • موتور برق لانسین

جهت دریافت لیست قیمت موتور برق چینی با کارشناس بخش فروش شرکت دیزلکو در ارتباط باشید.

 

 

قیمت موتور برق دست دوم

تهیه لوازم صنعتی به صورت دست دوم و کارکرده برای شخصی که متخصص و فنی نیست کمی دشوار است. دستگاه های صنعتی در حین کار دچار مشکلات فراوانی می شوند و گاهی هزینه تعمیر و نگهداری یک موتور کارکرده بیشتر از یک موتور نو می باشد؛ لذا در صورتی که قصد خرید موتورهای کارکرده و دست دوم را دارید می توانید با مشورت افراد خبره خرید مطمئن را انجام داده یا محصولات دست دوم مورد نیاز خود را از افراد متخصص و فنی کار بخرید.

شرکت دیزلکو در زمینه خرید و فروش انواع دیزل ژنراتور دست دوم فعال بوده و تمامی معاملات این شرکت معتبر و دارای ضمانت نامه و خدمات پس از فروش ویژه می باشد. لذا در صورتی که قصد خرید دیزل ژنراتور یا موتور برق دست دوم را دارید می توانید از کارشناس مربوطه در بخش فروش کمک بگیرید.

 

خرید موتور برق

در زمان خرید یک موتور برق، توجه کنید که توان دستگاهی که می خرید با توان خروجی دستگاه متفاوت است و موتور برق در زمان کارکرد توان کمتری ارائه می دهد. اگر از موتور برق در خانه خود استفاده می کنید معمولا لازم است که یک سری نکات اساسی را بدانید. در ابتدا مشخص کنید که چه وسایلی به صورت همزمان استفاده می شوند؛ مثلا دستگاه تلوزیون و یک یخچال و ماکروویو یا وسایلی که گاهی استفاده می شود، مثل هیتر و کولر در خانه وجود دارند. گاهی از موتور برق جهت ساخت و ساز استفاده می شود، مثلا در زمینه لحیم کاری یا استفاده از اره یا مته و کمپرسور هوا.

اینکه از موتور برق به منظور تامین برق خانگی یا جهت مصارف صنعتی استفاده می شود مهم نیست؛ بلکه آگاهی درباره اینکه یک دستگاه موتور برق، چه میزان برق خروجی دارد، مهم تر می باشد. میزان انرژی مصرفی برخی از موتور برق ها در زمان راه اندازی و روشن شدن، بیشتر از زمانی که روشن اند و در حین کارند می باشد. لذا لازم است هنگام خرید موتور برق ظرفیت بالاتر از میزان مورد نیاز خود را خریداری کنید.

 

آموزش تعمیر موتور برق

آموزش تعمیر موتور برق یکی از الزامات کار با موتور برق به شمار می آید. تمام افرادی که به نحوی با موتور برق در ارتباطند باید در خصوص تعمیر و نگهداری اصولی این دستگاه آگاه بوده و اطلاعات خود را در زمینه حفظ و نگهداری آن به روز نگه دارند. اگر بهترین راه حفظ و نگهداری موتور برق دغدغه امروز شماست از خواندن این مطلب غافل نشوید.

 

طریقه تعویض روغن موتور برق

زمان تعویض روغن تمام موتور برق ها از طرف کمپانی سازنده تعیین می شود اما موارد و عوامل زیادی در حفظ و ماندگاری روغن موثراند که در این مقاله از بیان آن ها صرف نظر شده است. به صورت عمومی می توان گفت تقریبا به ازای هر یک ماه کارکرد یا 50 ساعت کارکرد، بهتر است که فیلتر روغن موتور چک شده و در صورت لزوم فیلتر یا روغن تعویض شود.

گاها در برخی شرایط، حفظ کیفیت روغن، با استفاده از فیلتر روغن مرغوب یا شرایط نگهداری مطلوب موجب می شود که تعویض روغن موتور برق به ازای هر شش ماه یکبار لازم و ضروری باشد. برای خرید فیلتر روغن دیزل ژنراتور با مشاورین فروش دیزلکو در ارتباط باشید.

 

فیلتر هوا موتور برق

برخی از فیلترها به دلیل نحوه طراحی و نوع متریال از طرف کمپانی سازنده اجازه و امکان هواگیری دارند. در موتور برق های مختلف به ازای هر 50 ساعت کارکرد موتور، هواگیری انجام می شود. این کار در افزایش طول عمر فیلتر تاثیر زیادی دارد. توجه به سیستم تهویه هوا و فیلتر هوا در دستگاه موتور برق می تواند در افزایش بازدهی و طول عمر آن بسیار موثر باشد.

در دیزل ژنراتورها به ازای هر 400 ساعت کارکرد دستگاه، بهتر است که فیلتر هوا تعویض شود. دیزلکو یک مرجع معتبر برای خرید فیلتر هوا دیزل ژنراتور دیزل شناخته می شود. شما می‌توانید انواع فیلتر هوا را با بهترین قیمت از هلدینگ دیزل موتور دیاکو خرید کنید.

 

شمع موتور برق

انواع مختلفی از شمع موتور برق در بازار موجود می باشد که از نظر کشور سازنده، نوع و کیفیت، با هم تفاوت دارند. جهت حفظ و نگهداری موتور برق و افزایش طول عمر دستگاه تعویض به موقع شمع بسیار موثر می باشد. معمولا شمع موتور به ازای هر 300 ساعت کارکرد یا یکسال استفاده نیاز به تعویض دارد، اما بهتر است هر شش ماه یکبار شمع تمیز شده و از انواع آلودگی ها پاک شود.

 

 

مشاورین مجرب هلدینگ دیزلکو همواره راهنما و پاسخ گوی شما در هر زمینه‌ای می‌باشند. شما می‌توانید برای خرید، مشاوره انتخاب بهترین خرید همواره با کارشناسان دیزل موتور دیاکو در ارتباط باشید.

 

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.