ژنراتور سنکرون

parsakc 1402/09/29

یکی از کاربردهای برد کنترل­‌ها در سنکرون کردن ژنراتورها، جهت افزایش ظرفیت تولید برق است. لوازم جانبی که ژنراتورها را به هم متصل می­‌کند با عنوان رله سنکرون تعریف می­‌شوند، که وظیفه تنظیم و بررسی شرایط اتصال ژنراتورها به یکدیگر را بر عهده دارند.

عمل سنکرون دو یا چند دیزل ژنراتور، به جای یک ژنراتور بزرگ، مزیت های زیادی در پی دارد و مهمترین آن افزایش راندمان است. علاوه بر آن تعمیر و نگهداری از ژنراتورهای کوچک راحتر بوده و انتخاب یک ژنراتور بزرگ به صرفه نیست. در این مقاله به معرفی روش‌های اتصال ژنراتورها به یکدیگر پرداخته‌ایم.

 

ژنراتور سنکرون چیست

عمل سنکرون سازی بین انواع مختلف ژنراتورها انجام می‌­شود. جهت همسو سازی جریان و ولتاژ بین چندین ژنراتور لازم است آن‌‎ها را به روش هایی که در ادامه آورده شده است به یکدیگر متصل کنیم.  برای اطلاع دقیق از انواع دیزل موتور ها و مشاهده تمامی مدل ها و برند ها، بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

شرایط سنکرون ژنراتور با شبکه

در ابتدا لازم به ذکر است که جهت سنکرون کردن ژنراتور با شبکه، یک سری تجهیزات ضروری و لوازم جانبی مورد نیاز است. امروزه اکثر لوازم جانبی مورد نیاز دیزل ژنراتورها و برد کنترل در دسترس هستند. از آنجایی که روش های مختلفی جهت اتصال دیزل ژنراتورها به صورت سنکرون وجود دارد، هر نوع پیکر بندی، شرایط و ویژگی های خاص خود را دارد. با توجه به اینکه تمام سیستم های سنکرون ژنراتور به دو صورت ساده یا پیچیده (کنترل از راه دور) بسته و تجهیز می‌شوند، طراحی انواع پیکربندی بصورت تخصصی می‌باشد. در زیر به معرفی تجهیزات لازم برای پیکر بندی سیستم تک ژنراتور (ساده) پرداخته شده است..

  • مجموعه تک ژنراتور
  • پنل اپراتور
  • سوئیچ انتقال(ATS)
  • پنل سوئیچ

مجموعه تک ژنراتور

این مجموعه از 3 بخش که شامل موتور، ژنراتور و پنل اپراتور می‌باشد، تشکیل شده است.

برد کنترل (پنل اپراتور)

بردکنترل علاوه بر نظارت بر اجرای عملیات، وظیفه کنترل عملکرد موتور و ژنراتور را بر عهده دارد؛ همچنین قابلیت استارت اتوماتیک را نیز دارد.

سوئیچ انتقال خودکار (ATS)

در صورت افت جریان برق، سوئیچ انتقال خودکار می‌تواند پنل کنترل را از موتور به ژنراتور سوئیچ کرده و برق را وارد مدار کند.

پنل های سوئیچ (Switch panels)

پنل سوئیچ، وظیفه توزیع برق در مدار های مختلف را بر عهده دارد.

 

 

ژنراتور سنکرون

 

مراحل اجرایی برد کنترل در زمان قطعی برق

1-برد کنترل به ژنراتور سیگنال ارسال کرده و ژنراتور استارت می‌زند.

2- پنل اپراتور مجموعه ژنراتور را راه اندازی و عملکرد موتور و ژنراتور را نظاره می‌کند.

3- ژنراتور، برق پنل های سوئیچ را تامین کرده و برق بر اساس نوع طراحی، برق اضطراری توزیع می‌شود.

4-زمانی که برق اصلی در دسترس است، ATS، دستگاه ژنراتور را دیسکانکت کرده و به شبکه اصلی برق وصل می شود.

5-پنل اپراتور، موتور را تا زمان خنک شدن روشن نگه میدارد

 

 

سیستم های مولتی ژنراتور

در سیستم های چند گانه، از تعدادی ژنراتور برای تولید برق استفاده می‌شود. برای اتصال ژنراتورها به یکدیگر و دسترسی اپراتور به آن‌ها به یک رابط بین انسان و ماشین نیاز داریم. پنل های HMI به منظور ایجاد ارتباط بین اپراتور و دستگاه در پیکر بندی سیستم های چند ژنراتور به کار می‌روند و تمام پنل های اپراتور ژنراتورها توسط HMI بهم متصل می‌شوند. برد سنکرون میتواند تعداد 5 ژنراتور را به صورت موازی بهم متصل کند و همزمان بر عملکرد آن‌ها نظارت و کنترل داشته باشد.

 

اجزای سیستم ژنراتور چندگانه

در سیستم های مولتی ژنراتور که از چند ژنراتور برای تولید برق استفاده می‌­کنند و به صورت سنکرون بهم متصل اند، از تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود. سیستم های مولتی ژنراتور، به دو صورت ساده یا پیچیده پیکربندی می‌­شوند. این نوع پیکربندی‌­های ساده و پیچیده مجهز به سیستم کنترل از راه دور و دستگاه روتر می باشند. در زیر نمونه ای از اجزای سیستم ژنراتور چندگانه آورده شده است.

  1. اجزای موتور دیزل ژنراتور
  2. پنل ژنراتور
  3. ATS
  4. پنل های کنترل موازی

 

تابلو سنکرون دیزل ژنراتور

مجموعه ژنراتور

مجموعه ژنراتوری که در این پیکربندی استفاده می­شود شامل موتور، ژنراتور (آلترناتور)، پنل اپراتور (برد سنکرون) است. موتور و آلترناتور و برد سنکرون از اجزای ضروری در هر نوع پیکر بندی به شمار می­آیند. جهت بررسی اجزای موتور و و روش کار موتور دیزل روی لینک انواع دیزل ژنراتور کلیک کنید.

 

پنل اپراتور

پنل اپراتور یا برد سنکرون مجهز به سیستم سوئیچ اتوماتیک بوده و جهت ارتباط بین موتور و ژنراتور طراحی شده است. برد کنترلر ناظر بر اجرای عملیات ژنراتور بوده و قابلیت روشن خاموش و متوقف کردن دستگاه را دارد. همچنین برد سنکرون می‌تواند تمام موارد و تغییرات کل مجموعه را به نمایش بگذارد.

 

ATS

ATS در سوئیچ پنل به عنوان ناظر برق عمل می کند. در واقع ATS در صورت افت توان برق، سیگنال های سوئیچ HMI را جهت استارت و روشن شدن موتور، به مجموعه پنل های اپراتور ژنراتور مورد نظر، می رساند.

 

پنل های کنترل موازی ژنراتور

از پنل کنترل موازی ژنراتور جهت توزیع برق در مدارهای مختلف استفاده می‌­شود. از آنجایی که مجموعه ژنراتورها با روش‌­های مختلف راه اندازی و پیکربندی می شوند، این نوع پیکربندی‌­ها را در دو گروه اصلی میتوان دسته بندی کرد. پیکربندی موازی یا پارالل و پیکر بندی سری.

قابلیت‌­های کلی سیستم ژنراتور چندگانه، توسط تجهیزاتی که در آن‌­ها تعبیه شده، تعیین می‌­شود. در مولتی ژنراتورها با پیکربندی موازی، از پنل های HMI، قطع کننده های مدار و سوئیچ پنل‌­ها استفاده می کنند. در ادامه نمونه­ ای از پیکربندی به روش های سری و پارالل آورده شده است.

 

پیکربندی سری (Redundant)

زمانی که به برق اضطراری ثابت برای اجرای عملیات نیاز است، باید از مدارهای سری استفاده شود. پیکربندی سری در سنکرون ژنراتور می­تواند، تعداد دو یا بیشتری از دیزل ژنراتورها را بهم متصل کند. ژنراتور پرایم یا دیزل ژنراتور دائم کار باید قابلیت پشتیبانی بار مجموعه را داشته باشد، و تجهیزات را پشتیبانی کرده و بقیه ژنراتورها باید پتانسیل پذیرش بارهای وارده را برای زمانی که ژنراتورهای اولیه از کار افتاده­‌اند، داشته باشد.

 

عملکرد ژنراتورهای سری در زمان قطع برق

ژنراتور (A) و (B) ژنراتورهای اولیه (ژنراتور پرایم) هستند، ژنراتور (C) نسبت به آنها به صورت سری قرار گرفته است.

توضیحاتی که در ادامه آمده است مربوط به زمانی است که برق اصلی قطع یا ضعیف میشود، و ژنراتور (A) در حین کار، از کار می افتد.

همانطور که درشکل مجموعه ژنراتورهای سری آمده است، در این پیکربندی ژنراتور (A) و (B) ژنراتورهای اولیه (ژنراتور پرایم) هستند و ژنراتور (C) نسبت به آن‌ها به صورت سری قرار گرفته است. در صورتی که برق اصلی قطع یا ضعیف شود، ژنراتور A در حین کار از کار می افتد و کل مجموعه طی مراحل زیر عمل می­‌کند.

 

ژنراتور سنکرون چیست

 

جهت راه ­اندازی مجموعه ژنراتورهای A و B، ATS به پنل HMI سیگنال می‌دهد. این سیگنال دهی از طریق پنل اپراتور ژنراتور انجام می‌­شود

  • پنل HMI عملیات مجموعه ژنراتورهای اولیه را مانیتور کرده و آنها را به موازات عملیات سیستم انجام می‌دهد.
  • پنل­های سوئیچ همانطور که از پیش تعیین شده، برق را توزیع می‌کنند.
  • دستگاه ژنراتور (A) مجهز به سیستم هشدار خاموش می باشد.
  • ژنراتور (C) توسط پنل HMI فعال شده، سپس ژنراتور (A) از مدار خارج و دستگاه خاموش و خنک می‌­شود.
  • پنل HMI با پنل ژنراتورهای (C) و (B) در پیکربندی بصورت موازی قرار می­‌گیرند. پنل­ ها بار سیستم را برای ژنراتورهای آنلاین مانیتور کرده و مجهز به وضعیت هشدار فعال هستند.
  • زمانی که برق اصلی در دسترس است، ATS مجموعه ژنراتور را قطع کرده و به شبکه اصلی برق وصل می‌­شود.
  • پنل HMI به ژنراتورهای (B) و (C) برای انجام عملیات روشن/ خاموش سیگنال می­‌دهد.

 

چگونه پارالل ژنراتور انجام دهیم

پیکربندی ژنراتورها به­صورت موازی مقرون به صرفه تر از پیکر بندی ژنراتورها به صورت سری است. در پیکربندی موازی تمام ژنراتورها، اولیه (ژنراتور پرایم) بوده و نسبت به اندازه بار سیستم مناسب هستند. در این نوع پیکربندی در صورت از کار افتادگی هر کدام از ژنراتورها، مدار باید ایزوله شود، تا بتواند نیازهای بار را برطرف کند.

 

عملکرد ژنراتورها در پیکربندی موازی در زمان قطع برق

ژنراتورهای (A) و (B) و (C) همگی ژنراتورهای اولیه هستند. هنگامی که برق اصلی کم توان یا کاملا قطع شود، ژنراتور (C) در حین کار از کار افتاده و رویدادهای زیر اتفاق می افتد:

  1. جهت راه اندازی اولیه ژنراتورهای (A) و (B) و (C)، ATS به پنل HMI سیگنال میدهد. این سیگنال دهی از طریق پنل های اپراتور، اتفاق می افتد.
  2. پنل HMI عملکرد دستگاه های ژنراتور را مانیتور کرده و جهت پذیرش بار، به­‌صورت موازی با سیستم قرار می‌­گیرد.
  3. سوئیچ پنل، وظیفه توزیع برق اضطراری را طبق برنامه طراحی شده، برعهده دارد.
  4. ژنراتور (C) سیستم هشدار فعال دارد.
  5. پنل HMI ژنراتور (C) را خاموش میکند و از پیکر بندی حذف میکند و ژنراتور سرد می‌شود.
  6. مدار برای کاهش نیازهای بار باید ایزوله شود.
  7. زمانی که برق اصلی در دسترس است، ATS ژنراتور را غیر فعال میکند و به شبکه برق اصلی وصل می‌شود.
  8. پنل HMI به ژنراتورهای (A) و (B) برای خاموش شدن و خنک شدن سیگنال می‌دهد.

قیمت ژنراتور سنکرون

 

کنترل از راه دور دیزل ژنراتور

جهت سنکرون سازی ژنراتور های متعدد استفاده از کابل های HMI ضروری است. HMI ها وظیفه کنترل از راه دور مجموعه ژنراتور ها را بر عهده دارند. در ادامه به بررسی ویژگی های HMI خواهیم پرداخت.

 

HMI های از راه دور

HMI ها رابط بین انسان و ماشین هستند که عمل نظارت و کنترل بر عملکرد مجموعه ژنراتورها را از راه دور فراهم می­‌کنند. انواع مختلفی از کنترل از راه دور HMI وجود دارد. در زیر به معرفی چند مدل از آن‌ها پرداخته ایم.

  • Remote unit
  • Bar graph
  • annunciator

واحد کنترل از راه دور Remote Unit

Remote Unit میتواند ژنراتور را از راه دور کنترل کند.

Bar Graph

Bar Graph اطلاعات گرافیکی را درمورد عملکرد الکترومکانیکی ژنراتور نمایش می‌دهد.

پنل هشدار دهنده Annunciator

هشدارهای وضعیت و شرایط موجود را بصورت علامت های شنیداری و بصری نشان می‌دهد.

ژنراتورهای بزرگ اغلب در اتاقی جدا از اتاق سوئیچینگ قرار میگیرند. برای مثال Annunciator ها از راه دور و از اتاق سویچینگ، وصل میشوند و امکان نظارت بر ژنراتورها را فراهم می‌کند. در طول قطع جریان برق، میتوان عملکرد ژنراتور را مورد چکاب و بررسی را قرار داد.

سنکرون دیزل ژنراتور

 

کنترل از راه دور

نصب مانیتورهای کنترل از راه دور، امکان مانیتورینگ گسترده را فراهم می­کند. مانیتورها، جهت بررسی عملکرد ژنراتورهای چندگانه، استفاده می­شوند. برخی از کاربردهای مانیتورهای کنترل از راه دور عبارتند از:

  • امکان دسترسی به رابط کاربری در مکان های معین، جهت نظارت با چندین رایانه مختلف را فراهم می­‌کند.
  • مانیتور کنترل از راه دور توسط دستگاه هوشمند رابط، ارتباط برقرار می­‌کند. این دستگاه هوشمند رابط مجهز به wifi می­‌باشد.
  • ایمیل­ ها از طریق SMTP و متن­ها از طریق SMS، به دستگاه های معین ارسال شده و عمل مانیتورینگ توسط مانیتورهای کنترا از راه دور انجام می­‌شود.

 

آموزش سنکرون دیزل ژنراتور

هلدینگ دیزلکو در جهت ارتقا بار علمی، تربیت نیروی کار جوان و تحقق اهداف اجتماعی هلدینگ، بخش آموزش خود را راه اندازی کرده است. دپارتمان آموزش هلدینگ دیزلکو در بخش های مختلف از جمله نگهداری، تعمیر، سنکرون و… فعالیت خود را شروع کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی آموزش سنکرون دیزل ژنراتور کلیک کنید.

 

خرید دیزل ژنراتور

شما میتوانید برای مشاوره خرید و انتخاب بهترین گزینه، با کارشناسان فروش هلدینگ دیزلکو در ارتباط باشید. هلدینگ دیزلکو با خدمات پس از فروش عالی، گارانتی 1000 ساعت کارکرد، سرویس های دوره‌ای، آموزش تعمیر و نگهداری از دیزل ژنراتور تجربه شیرین خرید انواع دیزل ژنراتور و لوازم قطعات یدکی را به شما هدیه می دهد.

02188376662

02188376663

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.