فیلتر ممبران آب شیرین کن

diak41 1402/08/25

پیشرفت روز افزون تکنولوژی و زندگی پر سرعت ماشینی علاوه بر تاثیرات مثبت، باعث بوجود آمدن مشکلات متعددی هم شده است. یکی از این مشکلات، گرمایش زمین می باشد؛ به صورتی که سال 2023 گرم ترین سال کره زمین نام گرفت. با توجه به این شرایط جوی، میزان بارندگی و یخچال های قطبی کاهش یافته و در نتیجه میزان آب شیرین کره زمین به شدت پائین خواهد آمد. با توجه به پیش بینی کارشناسان و در صورت عدم اصلاح این رفتار، در سال های آتی بسیاری از کشور ها از بی آبی رنج برده و جنگ بعدی بر سر آب خواهد بود.

با توجه به این شرایط، دستگاه های آب شیرین کن بیش از پیش اهمیت پیدا کرده و در آینده ای یکی از نیاز های اصلی جهان خواهد شد. شما می‌توانید برای آشنایی و نحوه کارکرد انواع آب شیرین کن با کلیک بر روی دستگاه آب شیرین کن صنعتی اطلاعات لازم را در مورد آب شیرین کن به دست آورید.

دستگاه های آب شیرین کن با توجه به ظرفیت، حجم و مدل آن ها، کارکرد های مختلفی دارند. یکی از فیلتر های مهم دستگاه های آب شیرین کن، فیلتر ممبران می‌باشد که در ادامه به برسی آن خواهیم پرداخت.

 

بهترین فیلتر آب شیرین کن

دستگاه های آب شیرین کن از روش های مختلفی برای تصفیه آب استفاده می کنند. از جمله مهم ترین و پر استفاده ترین فیلتر ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فیلتر تصفیه آب ممبران
  • فیلتر تصفیه آب کربن بلاک
  • فیلتر تصفیه آب پلی پروپیلن
  • فیلتر تصفیه آب پست کربن
  • فیلتر تصفیه آب قلیایی
  • فیلتر تصفیه آب مینرال
  • فیلتر تصفیه آب UV لامپ

فیلتر دستگاه آب شیرین کن ممبران

فیلتر ممبران عضو شاخص درستگاه آب شیرین کن به شمار می آید و آز آن به نام قلب دستگاه یاد می‌شود. دقت آن 0.0001 میکرون است و از این رو مهمترین فیلتر دستگاه RO است.

این فیلتر، غشای نیمه تراوایی است که روزنه‌های بسیار ریزی دارد. ناخالصی های ریزی مثل نمک، گچ، آهک، باکتری، ویروس و غیره در پشت فیلتر ممبران باقی مانده و برای انجام این کار به فشار بالایی نیاز دارد. در واقع فشار آب، موجب انتقال مولکول‌های خالص آب، از روزنه‌ها به سمت دیگر می‌شود. در دستگاه های نیمه صنعتی این فشار بالا عموماً ۱۴۰psi و در دستگاه های صنعتی بالاتر می‌باشد. فشار بالاتر به معنای بازدهی بیشتر است. با توجه به حساست این فیلتر، آب قبل از ورود به محفظه باید حتما مراحل پیش تصفیه را گذرانده باشد؛ در غیر این صورت ذرات فیزیکی یا مواد شیمیایی، باعث گرفتگی یا پارگی آن می‌شود. کیفیت فیلتر هایی که در مراحل پیش تصفیه استفاده می‌شود تا حد زیادی در سلامت و طول عمر فیلتر ممبران موثر است.

 

 

این غشای نیمه تراوا، درون محفظه ای به نام پرشروسل قرار می گیرد. فیلتر ممبران دور یک لوله پیچیده شده است که طول غشای باز شده، بسته به ظرفیت دستگاه متفاوت است. یک یا چند لایه توری بین غشا تعبیه شده است که نقش هدایت کننده را به عهده دارد. این فیلتر، جهت ورودی و خروجی مشخصی دارد. در سمت خروج، دو عدد اورینگ عایق‌بندی وجود دارد. آب با فشار قوی وارد این محفظه شده و موجب باز شدن لایه های فیلتر ممبران می شود. آب با عبور از روزنه‌های غشا به لوله وسط فیلتر ممبران می‌رسد. سوراخ‌هایی که در لوله وسط تعبیه شده می‌تواند آب تصفیه شده را  به محل دیگری هدایت کند.

از این غشا برای حذف یون های غیر محلول از محلول، بدون تغییر فاز، برای حذف نمک و TDS  آب، در دستگاه آب شیرین کن صنعتی استفاده می شود. طول عمرمفید ممبران حدود ۲ تا ۳ سال است؛ اما اگر شرایط نگهداری و بهره‌برداری مناسب باشد، اسیدشویی در موعد مقرر صورت گیرد، به عمر مفید آن افزوده می‌شود. ممبران میتواند تا 99 درصد میزان TDS را پایین آورد.

پس از عمل تصفیه، افزایش غلظت ناخالصی ها در لایه‌ها، موجب رسوب و گرفتگی می‌شود. برای رفع این موضوع میتوان خروجی پساب را باز گذاشت و با نصب یک محدود کننده فاضلاب در مسیر آن،  سیستم خودکاری ایجاد کرد. با این کار بخشی از رسوبات درون لایه‌ها، به بیرون هدایت شده و پساب کم می‌شود. این کار عمر اصلی ترین فیلتر دستگاه را افزایش می‌دهد. جهت بهبود عملکرد فیلتر ممبران، باید به انتخاب فشار مناسب اب ورودی و حجم پساب خروجی توجه ویژه داشت.

این نوع فیلتر ظریف ترین فیلتر سیستم تصفیه آب صنعتی به حساب می‌آید که مواد جامد در آب را حدود 99/6 % حذف می‌کند. در دمای  20 الی 30 درجه سانتی گراد در بهترین حالت خود است و دمای کمتر از 10 درجه و بیشتر از 35 درجه سانتی گراد موجب فرسودگی در غشای آن میشود.

ممبران‌های اسمز معکوس از ۳ لایه ساخته شده‌اند. این لایه‌ها سطح آن را می‌پوشانند. شامل:

  • جنس لایه پلی استر- نگهدارنده رطوبت
  • جنس لایه پلی آمید- بسیار نازک
  • جنس لایه پلی سولفون ریز- لایه داخلی

شرایطی که فیلتر ممبران حتما باید با مواد شیمیای مناسب شستشو داده شود:

  • کاهش جریان اب خروجی به میزان 10 %
  • افزایش TDS به میزان 5 تا 10 %
  • افت فشار به میزان 10 تا 15 %

اگر شرایط بالا برقرار باشد، حتما باید فیلتر شستشو داده شود. در غیر این صورت سرعت رسوب گیری بیشتر شده و ممبران دیگر به حالت اولیه خود باز نمیگردد، در نتیجه طول عمر آن کوتاه‌تر می‌شود.

توجه داشته باشید که ضعف در عمل پیش تصفیه و عدم کنترل فشار مناسب، میتواند جریان خروجی پساب را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت موجب تغییر جریان آب شود. فیلتر ممبران املاحی مثل نمک را نمیتواند به خوبی حذف کند. لذا قبل از شستشوی ممبران حتما موارد بالا را چک کنید. شاید با رفع آنها نیازی به شستشوی ممبران نباشد.

فیلتر کربن بلاک (فیلتر پست کربن)

فیلتر پست کربن، برای تصفیه آب به منظور مصارف آشامیدنی استفاده می‌شود و قابلیت حذف کلر را دارد. این فیلتر در بهبود طعم آب نیز موثر است. پس از مراحل تصفیه RO و بعد از فیلتر ممبران قرار می‌گیرد. معمولا زمان تعویض این نوع فیلتر هر 4 تا 6 ماه یکبار است. فیلتر کربن بلاک که به آن CTO نیز گفته می‌شود در مرحله سوم فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده می‌شود.

فیلتر پلی پروپلین (PP)

این نوع فیلتر از الیاف پلی پروپلین ساخته شده است و قابلیت حذف ذرات ۱ تا ۵ میکرون را دارد. ساختار آن به صورت چند لایه و متراکم ساخته شده است. این نوع فیلتر اغلب در سیستم‌های تصفیه آب استفاده می‌شود. مهمترین کاربرد آن به عنوان پیش فیلتر در سیستم‌های تصفیه آب به روش اسمز معکوس است. فیلتر پلی پروپلین نسبت به بقیه فیلترهای مشابه دارای الیاف فشرده‌تری هست.

فیلتر قلیایی/ آلکالین فیلتر/ مینرال

فیلتر قلیایی، میزان مواد مینرال موجود در آب را بالا برده و موجب قلیایی شدن آب می‌شود. فیلتر مینرال، مواد افزودنی از قبیل انواع آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی مثل کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم به آب اضافه می‌کند و حدودا ۲۰ درصد اکسیژن محلول در آب را افزایش می‌دهد. این امر سبب قلیایی شدن آب می‌شود و باعث می‌شود آب از حالت اسیدی خارج شده و حالت آب‌های کوهستانی و معدنی پیدا کند. این نوع فیلتر در واقع در آخرین مرحله دستگاه تصفیه آب خانگی کاربرد دارد.

فیلتر اشعه فرابنفش (UV)

دستگاه تصفیه آب خانگی شامل یک لامپ UV و یک محفظه استیل است. آب در داخل محفظه و از اطراف لامپ عبور می‌کند که موجب جذب اشعه شده و گندزدایی می‌شود. درنهایت آب استریل تولید شده و میکروارگانیسم‌های موجود در آب حذف می‌شود. یکی از بهترین سیستم های گندزدایی تصفیه آب، استفاده از فیلتر لامپ یووی است. در این روش آب، تغییر رنگ یا مزه نداده و ماده شیمیایی به آن اضافه نمی‌شود.

مواد مناسب شستشوی ممبران:

بنا به نظر کارشناسان خبره، جهت افزایش طول عمر ممبران و بالا بردن کیفیت تصفیه، میتوان اقدام به شستشوی ممبران با مواد اسیدی و قلیایی کرد. مواد مناسب شستشو در جدول ذیل آمده است.

نمک های غیر آلی

/ اکسید فلزاتی مانند آهن (CaCO3)کلسیم کربنات /(CaSO4)سولفات کلسیم /(BaSO4)سولفات باریم

(H3PO4)محلول 0.5% فسفریک اسید

محلول 0.2% سولفامیک اسید

محلول 1% سدیم هیدروسولفید

(HCL)محلول 0.2% هیدروکلریک اسید

 

 

شستشو دهنده قلیایی مناسب مواد آلی و سیلیس (دمای آنها باید کمتر از 30 درجه باشد)
(NaOH)محلول 0.1% سدیم هیدروکسید

محلول 0.1% سدیم هیدروکسید (NaOH) و 1% نمک تتراسدیم حاصل از اتیلن دیامین تترا استیک اسید

محلول 1% سدیم تری فسفات (STP)، 1% تری سدیم فسفات و 1% تترا سدیم حاصل از اتیلن دیامین تترا استیک اسید PH

محلول 0.1% سدیم هیدروکسید (NaOH) و 5% نمک سدیم حاصل از دودسیل سولفات

خرید آب شیرین کن صنعتی

هلدینگ دیزلکو، تولید کننده و وارد کننده انواع دستگاه های آب شیرین کن در ایران می باشد. شما می توانید برای خرید با کلیک بر روی خرید دستگاه آب شیرین کن صنعتی و یا برای دریافت مشاوره با مشاورین شرکت دیزلکو با کلیک بر روی شماره های زیر در ارتباط باشید.

021-88376662

021-88376663

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.