نیروگاه برق چیست؟

parsakc 1402/12/01

برق و انرژی الکتریکی به عنوان مهره اصلی و موثر در افزایش سطح رفاه اقتصادی و اجتماعی عمل کرده و بهبود کیفیت زندگی را به ارمغان می آورد. زندگی مطلوب در سطح مدرنیته با میزان مصرف برق رابطه مستقیم دارد. لذا جوامعی که از میزان برق تولیدی بیشتری برخوردارند، قابلیت ارتقا کیفیت زندگی داشته و با کشورهای کم برخوردار قابل مقایسه نیستند. در سراسر دنیا روش های مختلفی جهت تولید برق، به کار گرفته می شود. در ادامه به معرفی چند روش مرسوم در تولید برق جهان پرداخته شده است.

چگونگی تولید برق در نیروگاه

فرایند تولید برق در انواع نیروگاه های مختلف از قوانین مشابهی پیروی می کند. همگی از یک منبع انرژی اولیه جهت تولید برق استفاده می کنند. اما منابع انرژی اولیه بر اساس نوع نیروگاه متفاوت می باشد. منبع انرژی اولیه می تواند انرژی هسته ای، گاز طبیعی یا نفت باشد. منابعی چون آب، باد، انرژی خورشیدی نیز می توان جهت تولید برق استفاده کرد. از آنجایی که نقطه اشتراک تمام نیروگاه ها در ژنراتور آن هاست. وظیفه اصلی تولید برق در تمام نیروگاه ها بر عهده ژنراتور بوده و عمل تبدیل انرژی اولیه به انرژی الکتریکی را انجام می دهد. در ادامه مقاله به شرح این موضوع پرداخته شده است.

 

چگونگی تولید برق

 

انواع نیروگاه برق

تولید برق یکی از نیازهای اساسی بشر به شمار آمده و این امر با تاسیس نیروگاه های مختلف محقق شده است. طی سال هایی که از اختراع برق می گذرد روش های مختلفی جهت تولید برق به کار گرفته شده اند. تفاوت عمده این روش ها در میزان توان تولیدی می باشد. به طور عمده از نظر مقایسه توان یا ظرفیت برق تولیدی، تمام نیروگاه های مختلف را در سه دسته کلی می توان در نظر گرفت.

دسته بندی نیروگاه ها از نظر توان خروجی

  • نیروگاه مقیاس کوچک
  • نیروگاه مقیاس متوسط
  • نیروگاه مقیاس بزرگ

نیروگاه مقیاس کوچک

ظرفیت تولیدی نیروگاه مقیاس کوچک نسبت به نیروگاه معمولی کمتر بوده و عموما در محل هایی که دور از شبکه برق هستند کاربرد دارد. نیروگاه برق کوچک مقیاس می تواند به صورت مستقل برق تولید کند یا در کنار شبکه به عنوان برق پشتیبان عمل کند. نیروگاه مقیاس کوچک دوستدار محیط زیست بوده و آلودگی کمتری وارد طبیعت می کند و عموما در سایزهای کوچک تولید شده و طرفداران خاص خود را دارد.

نیروگاه مقیاس متوسط

نیروگاه برق مقیاس متوسط ظرفیت بالاتری نسبت به نیروگاه مقیاس کوچک داشته و از نظر ابعاد از آن بزرگتر می باشد. معمولا نیروگاه مقیاس متوسط در مکان های دور از شبکه برق تاسیس می شوند. نیروگاه مقیاس متوسط گازی، دیزلی و سیکل ترکیبی عمده ترین نیروگاه های موجود در کشور به شمار می آیند.

نیروگاه مقیاس بزرگ

نیروگاه برق مقیاس بزرگ در ابعاد بالا تاسیس می شود و قابلیت تامین برق را در ظرفیت های بسیار بالا دارد. اما ترجیحا بهره برداری از این نیروگاه ها و تولید برق به روش سنتی و در مقیاس های بزرگ منسوخ شده است. در ادامه به دلایل عدم استفاده از نیروگاه های بزرگ مقیاس پرداخته شده است.

  • بازدهی کم

زمانی که میزان ظرفیت خروجی بالا رود میزان مصرف سوخت و استهلاک دستگاه نیز زیاد شده و در پی آن بازدهی کاهش می یابد.

  • اتلاف انرژی طی فرایند

در صورتی که تولید برق در مقیاس بزرگ صورت گیرد، بخش اعظمی از انرژی گرمایی که توسط سوخت آزاد می شود طی مراحل مختلف تولید برق، از بین می رود و تا حد زیادی انرژی گرمایی تلف می شود. همچنین استفاده از کابل های بلند نیز در کاهش انرژی موثر اند. در این مورد، جنس کابل، در اصل موضوع تفاوتی ایجاد نمی کند و مس یا نقره بودن آن تفاوت چندانی نداشته و به دلیل مقاومت سیم رسانا مقداری اتلاف انرژی در سیم ها اتفاق می افتد.

 

  • انتشار گاز گلخانه ای

میزان سوخت مصرفی به ازای توان خروجی یا ظرفیت دستگاه، بیشتر می شود و سوخت ها انواع آلایندگی را وارد هوا می کنند. در نیروگاه های مقیاس بزرگ میزان مصرف سوخت به دلیل بازدهی کم و اتلاف گرما بالاتر می باشد؛ لذا در پی آن انتشار گاز گلخانه ای نیز بیشتر خواهد شد.

 

سوخت نیروگاه

از آنجایی که انرژی اولیه تامین برق در نیروگاه های مختلف، با یکدیگر تفاوت دارند، سوخت های مورد نیاز هر نیروگاه نیز متفاوت است و عملکرد ویژه ای دارند. انرژی های متنوع که در نیروگاه های مختلف کاربرد دارند عبارتند از:  انرژی حاصل از سوخت فسیلی، انرژی شیمیایی، انواع انرژی های تجدید پذیر، انرژی هسته ای و غیره می باشد که قابلیت تبدیل شدن به انرژی الکتریکی را دارند.

در حالت کلی تمام نیروگاه های موجود را در دو دسته کلی می توان تعریف کرد، نیروگاه حرارتی (تجدید ناپذیر) و نیروگاه غیرحرارتی (تجدید پذیر). نام گذاری نیروگاه ها بر اساس محرک های اولیه صورت گرفته است. در ادامه به معرفی نیروگاه های تجدید پذیر و تجدید ناپذیر پرداخته شده و چند نوع از پر کاربردترین نیروگاه ها به تفصیل شرح داده شده است.

سوخت نیروگاه

طرز کار نیروگاه حرارتی (Thermal Power Plant)

اساس کار نیروگاه حرارتی، حرارت و گرما می باشد. از آنجایی که نیروگاه های حرارتی با سوخت های فسیلی کار می کنند؛ از این رو به آن ها نیروگاه های تجدید ناپذیر نیز گفته می شود. بدین معنی که انرژی گرمایی توسط توربین به انرژی مکانیکی تبدیل شده و سپس توسط ژنراتور به نیروی الکتریکی تبدیل می شود. انرژی گرمایی که در اثر سوخت ایجاد می شود به صورت گاز یا بخار به توربین رسیده و با عث چرخش توربین می شود. در ادامه به معرفی انواع نیروگاه حرارتی پرداخته شده است.

  • نیروگاه بخار
  • نیروگاه گازی
  • نیروگاه سیکل ترکیبی گاز و بخار
  • نیروگاه هسته ای
  • نیروگاه دیزلی

نیروگاه حرارتی

نیروگاه غیرحرارتی

اکثرا منابع تجدیدپذیر در جهت تولید برق به کار گرفته می شوند، این امر در کشورهایی که بیشتر به مسائل زیست محیطی حساس اند مورد استقبال قرار می گیرد. مزیت استفاده از سیستم های تجدید پذیر جهت تولید برق بسیار زیاد می باشد. برق تولیدی به راحتی می تواند به انرژی مکانیکی یا گرمایی تبدیل شود و بازدهی بیشتری نسبت به استفاده از منابع تجدید ناپذیر دارد و به حفظ و نگهداری طبیعت کمک شایانی می کند.

در کشورهای صنعتی پیشرفته نظیر آمریکا، دانمارک، آلمان و استرالیای جنوبی استفاده از انرژی باد برای تولید برق بسیار رایج بوده و نسبت به گذشته 40 درصد افزایش داشته است. در ادامه به معرفی چند نیروگاه غیر حرارتی پرداخته شده است.

  • نیروگاه آبی
  • نیروگاه بادی
  • نیروگاه خورشیدی
  • نیروگاه زمین گرمایی
  • نیروگاه جزر و مدی

 

نیروگاه حرارتی معمولا در سایز بزرگ ساخته شده و بیشتر جهت تولید برق در طولانی مدت استفاده می شود. نیروگاه های بادی، آبی و حرارتی، توربین و ژنراتور دارند. لازم به ذکر است که در نیروگاه خورشیدی توربین وجود نداشته و انرژی دریافت شده از خورشید با استفاده از سلول های فتوولتاییک به انرژی الکتریکی تبدیل می شود.

عملکرد نیروگاه غیر حرارتی بدین صورت است که باد، آب یا بخار موجب تولید انرژی مکانیکی توسط توربین تولید شده و به ژنراتور داده می شود، بدین صورت انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود.

در ادامه به معرفی چند نیروگاه پر کاربرد به تفصیل پرداخته شده است.

نیروگاه برق

نیروگاه آبی

نیروگاه آبی از متداول ترین نیروگاه های تولید برق در جهان به شمار می آید. انرژی اولیه این نوع نیروگاه انرژی جنبشی و پتانسیل آب می باشد. نیروگاه آبی معمولا در کنار سدها تاسیس می شود. جهت ایجاد اختلاف ارتفاع آب، در ابتدا تونلی از سطح بالا به سمت پایین مطابق شکل طراحی شده، سپس جریان آب هنگام عبور از دهانه خروجی به توربین برخورد کرده و موجب چرخش آن می شود. انرژی مکانیکی حاصل از چرخش توربین عامل تحریک ژنراتور بوده و نهایتا انرژی الکتریکی تولید می شود.

سد سازی در مسیر رودخانه ها به راحتی می تواند انرژی مکانیکی حاصل از حرکت آب و توربین را به انرژی الکتریکی تبدیل کند. نسبت به افزایش ارتفاع سد، میزان انرژی مکانیکی بیشتری توسط توربین تولید می شود و نهایتا منجر به افزایش میزان برق تولیدی خواهد شد.

 

نیروگاه بخار (Steam Power Plant)

انرژی اولیه در نیروگاه بخار که جهت چرخش ژنراتور استفاده می شود، بخار می باشد. در ابتدا آب به دیگ بخار تزریق شده و این آب پر فشار، موجب تولید بخار فوق داغ با فشار بالا می شود. بخار فوق داغ پرفشار، توربین را به حرکت در آورده و در اثر آن انرژی مکانیکی تولید می شود. انرژی مکانیکی تولید شده توسط شفت به ژنراتور وارد شده و نهایتا منجر به تولید برق می شود.

بخار، در اثر چرخش انرژی خود را از دست داده و کم فشار می شود، بخار کم فشار از مسیر کندانسور عبور کرده، به مایع تبدیل می شود و دوباره به چرخه باز می گردد. مراحل کلی از ابتدای ورود بخار تا زمانی که برق به مصرف می رسد در شکل زیر به ترتیب شماره بیان شده است.

نیروگاه بخار

 

طرز کار نیروگاه گازی (Gas Power Plant)

بخش های اصلی در نیروگاه گازی شامل، کمپرسور، محفظه احتراق و توربین گازی می باشد. در ابتدا سیال ورودی به کمپرسور وارد شده و سپس به محفظه احتراق می رسد. در اثر دمای بالای محفظه احتراق، بخار داغ تولید می شود و توربین را به حرکت در می آورد. توربین های به کار رفته در نیروگاه گازی در مقایسه با توربین های بخار کوچکتر می باشند لذا هزینه راه اندازی پایین تری نیز دارد.

 

نیروگاه دیزلی

عامل محرک اصلی در نیروگاه دیزلی، موتور دیزل می باشد. درواقع انرژی شیمیایی حاصل از سوخت گازوئیل را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و توسط شفت دوار این انرژی را به ژنراتور که مولد برق است، می رساند.

نیروگاه های دیزلی عموما در مقیاس های کوچک کاربرد داشته و جهت تامین برق اضطراری در مکان های حساس مثل بیمارستان ها و مراکز نظامی کاربرد دارند. در برخی از صنایع نیز به عنوان تامین کننده برق به صورت دائم کار عمل کرده و وظیفه تامین برق کل مجموعه را بر عهده دارد. برای اطلاع دقیق از نحوه کارکرد و چگونگی نیروگاه دیزلی بر روی لینک کلیک کنید.

برای خرید و مشاهده تمامی مدل های دیزل ژنراتور، بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

نیروگاه سیکل ترکیبی (Combined Gas-Steam Power plant)

اکثر نیروگاه های سنتی با سوزاندن سوخت موجب آزاد شدن انرژی و تولید گرما می شوند. به این نوع نیروگاه ها نیروگاه حرارتی گویند. یک چرخه ساده حرارتی را می توان در کارخانه های ذغال سنگ و نفت مشاهده کرد؛ در اثر مخلوط شدن سوخت با اکسیژن گرما آزاد شده و موجب به جوش آمدن آب می شود و نهایتا حرکت توربین را در پی دارد.

در نیروگاه گازی از روش متفاوتی برای به حرکت در آوردن توربین استفاده می شود؛ نیروگاه های گازی روشی کاملا مشابه با نحوه عملکرد موتور جت دارند. در این نیروگاه به جای تولید بخار، جریان ثابتی از گاز می سوزد و توربین مورد استفاده در این نوع نیروگاه معروف به توربین گاز می باشد.

 

راندمان نیروگاه سیکل ترکیبی

هر نیروگاهی که ساخته می شود با هدف بهره برداری از حداکثر بازدهی شروع به کار می کند. در موتورهای جت زمانی که در آسمان حرکت می کنند مقدار زیادی انرژی گرمایی تلف کرده و به صورت گازهای داغ از آن خارج می شود؛ اما زمانی که حرف از ژنراتور گازی به میان می آید، باید چاره ای برای رفع این اتلاف انرژی اندیشید. در طراحی با سیکل ترکیبی درواقع گاز خروجی از توربین جهت تامین انرژی یک توربین دیگر به کار گرفته می شود. در این روش 50 درصد بیشتر از روش استفاده از توربین در یک چرخه ساده معمولی، می توان برق تولید کرد.

نیروگاه سیکل ترکیبی، ترکیبی از نیروگاه گازی و بخار می باشد. در این نیروگاه از دو توربین استفاده می شود که  ابتدا توربین گاز، سپس توربین بخار قرار می گیرد. در نیروگاه سیکل ترکیبی ابتدا کمپرسور هوا را فشرده کرده و همراه با ماده سوختنی (سوخت مورد نظر) وارد محفظه احتراق می شود. سپس گاز حاصل از سوختن با دمای بسیار زیاد وارد توربین گازی می شود. انرژی مکانیکی که توسط حرکت توربین به وجود آمده از طریق شفت به ژنراتور منتقل شده و نیروی الکتریکی توسط اجزای ژنراتور تولید می شود.

گاز داغ حاصل از سوختن از طریق لوله هایی وارد بخش ژنراتور مبدل بخار حرارت یا HRSG می شود. HRSG از لوله های U شکل متصل به هم تشکیل شده و دما و فشار در سرتاسر آن یکسان نمی باشد. اما دمای بالای گاز حاصل از سوختن موجب تبخیر آب لوله ها می شود. سپس بخار توسط لوله ها به بخش drum های بالای لوله ها و لوله های مرتبط به توربین بخار رفته و موجب حرکت توربین دوم شود.

در حالت کلی دو نوع سیکل ترکیبی برای نیروگاه های حرارتی وجود دارد که در شکل زیر نشان داده شده است.

نیروگاه سیکل ترکیبی

 

روش دیگری جهت حذف گاز خروجی و استفاده بهینه از آن در تولید برق وجود دارد. می توان از آن برای گرم کردن آب استفاده کرد. این یک روش ترکیبی به نام CHP می باشد که روش تولید همزمان نیز نامیده می شود. روش CHP قابلیت به کار گیری در تمام نیروگاه ها را دارد. حتی در نیروگاه های مقیاس کوچک نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در موتورهای خودرو نیز می توان از روش سیکل ترکیبی استفاده کرد.

 

ژنراتور نیروگاه

انتخاب یک ژنراتور مناسب در زمان تاسیس نیروگاه، اولین دغدغه به شمار می آید. نقش ژنراتور نیروگاه در عملکرد سیستم بسیار حائز اهمیت می باشد. نیروگاه ها معمولا برای زمان هایی که در اوج مصرف هستند یک ژنراتور اضافی در نظر می گیرند و با توجه به اینکه همیشه احتمال خرابی و خارج شدن یکی از ژنراتورها وجود دارد، لازم است دستگاهی جهت پشتیبانی تعبیه شده و در مواقع ضروری استفاده شود. در ادامه مقاله یک سری تجهیزات ضروری و تاثیر گذار که در بازدهی دستگاه و کیفیت عملکرد سیستم تاثیر مستقیم دارند بیان شده است. در ادامه به بررسی موضوعات زیر خواهیم پرداخت:

  • گاورنر نیروگاه
  • یاتاقان در نیروگاه
  • برج خنک کننده نیروگاه
  • توربین نیروگاه

 

گاورنر نیروگاه

گاورنر یکی از اجزای کلیدی در نیروگاه می باشد و وظیفه تنظیم سرعت و سوخت را به عهده دارد. همچنین عمل تنظیم آب ورودی به دستگاه نیز یکی از وظایف گاورنر به شمار می آید. در ابتدای شروع به کار ژنراتور، سرعت دستگاه کم شده و در نتیجه افت فرکانس به وجود می آید. این تغییر فرکانس در دستگاه اتفاق خوبی نیست و باید کنترل شود. درواقع گاورنر تغییر سرعت را تشخیص داده و با تنظیم سوخت، سرعت را تنظیم می کند. پس از تنظیم سرعت در واقع فرکانس دستگاه نیز تنظیم می شود.

 

یاتاقان در نیروگاه

یاتاقان های توربین از دیگر تجهیزات ضروری در نیروگاه به شمار می آیند. یاتاقان ها بر اساس کارکرد و حرکت های مجازی که می توانند داشته باشند و همینطور جهت بارهای که می توانند حمل کنند دسته بندی می شوند. یاتاقان ها وسایلی هستند که اجازه حرکت نسبی بین دو قطعه را می دهند. از عواملی که در سلامت یاتاقان تاثیر دارند می توان به دمای روغن و فشار روغن اشاره کرد؛ همچنین دور روتور و کنترل دما از عواملی است که در حفظ عملکرد یاتاقان موثر می باشد.

 

برج خنک کننده نیروگاه

برج خنک کننده نیروگاه، دستگاهی است که موجب خنک کردن آب در نیروگاه می شود. آب در اکثر نیروگاه های برق توسط دستگاه خنک کننده، به منظور سرد سازی سیستم استفاده می شود. این دستگاه به اصطلاح کولینگ تاور نامیده شده و معمولا دمای آب را 25 درجه تنظیم می کند. آب خنک پس از خروج از برج خنک کننده به کندانسور می رسد.

اغلب در کمپرسورهای هوا به دلیل فشردگی هوا دمای آن بالا رفته و در اثر افزایش دما بازدهی کل سیستم کاهش می یابد. برخی از نیروگاه ها مجهز به برج خنک کننده هذلولی گون می باشند و نوع دیگری از برج های خنک کننده، برج خنک کننده اتمسفریک می باشد.

 

توربین نیروگاه

توربین قطعه ای شبیه چرخ دنده می باشد که در اثر حرکت سیال انرژی دریافت می کند. در ابتدا از توربین ها در آسیاب بادی و آسیاب آبی استفاده می شد. برخی از توربین ها مجهز به پره هایی در لبه هایشان هستند که جهت کنترل سیال به کار می روند. اشکال هندسی مختلفی می تواند در پوشش و پره توربین وجود داشته باشد که به سیال های مختلف و بازدهی آن ها بستگی دارد.

انرژی جنبشی سیال توسط توربین به انرژی مکانیکی تبدیل می شود. در نهایت در اثر چرخش محور اصلی توربین، انرژی مکانیکی به ژنراتور انتقال می یابد و برق متناوب تولید می شود. در نیروگاه بخار و نیروگاه گازی از انواع مختلف توربین استفاده می شود.

 

در تصویر یک مدل توربین بخار برش خورده نشان داده شده است که بخار از طریق لوله خاکستری رنگ بالای آن وارد شده و موجب چرخیدن توربین می شود. انرژی مکانیکی توربین نیز توسط شفت به ژنراتور انتقال یافته و برق تولید می شود.

 

هزینه ساخت نیروگاه 1000 مگاواتی

هزینه احداث نیروگاه 1000 مگاواتی تقریبا 650 میلیون یورو می باشد. با توجه به اینکه هزینه تاسیس نیروگاه بسیار بالا می باشد، بهتر است که بیش از پیش به اصلاح الگوی مصرف، توجه شود؛ همچنین تاسیس نیروگاه با منابع انرژی تجدید پذیر به صرفه تر می باشد و در حفظ محیط زیست نیز موثر می باشد. اما چالش های خاص خود را دارد.

در حالت کلی می توان گفت به ازای هر یک مگاوات انرژی تولیدی، بالغ بر 25 میلیون تومان هزینه باید در نظر گرفته شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دریافت مشاوره طراحی انواع نیروگاه و برآورد هزینه به بخش خدمات نیروگاهی مراجعه کنید.

 

صدای نیروگاه برق

نیروگاه های برق عموما دارای اتاق فرمان بوده و تمام عمل مانیتورینگ و بررسی عملکرد نیروگاه ها از اتاق فرمان و با کنترل از راه دور انجام می شود. در ابتدای کار صدای روشن و خاموش کردن ژنراتور به گوش می رسد. در اتاق فرمان نیز صدای دستگاه های مانیتورینگ موجود در اتاق همواره وجود دارد.

دیزل ژنراتورها و دیگر مولدهای تولید برق در حین کار سر و صدای زیادی ایجاد کرده و موجب مزاحمت می شوند. صدای توربین، موتور، کمپرسور و دیگر اجزای مولد آزار دهنده می باشد. راه کارهای متعددی جهت کم کردن سرو صدا وجود دارد که در انواع مختلف عایق ها دسته بندی می شوند. در حالت کلی عایق ها به دو صورت انتقالی و جذبی عمل حذف و کاهش صدا را انجام می دهد.

 

ضریب ظرفیت نیروگاه چیست؟

ظرفیت نیروگاه برابر است با حداکثر توان تولیدی؛ در نیروگاه های مختلف و دستگاه های مختلف متفاوت می باشد. درواقع ظرفیت برابر است با مقدار برقی که یک ژنراتور می تواند تولید کند. در حالت کلی دو نوع ظرفیت در نظر گرفته می شود:

  • ظرفیت اسمی، توسط سازنده دستگاه تعیین می شود.
  • ظرفیت واقعی، توان خروجی دستگاه در حین کار می باشد.

ضریب ظرفیت نیروگاه در واقع میزان تولید برق در نیروگاه می باشد. مثلا اگر ضریب ظرفیت در نیروگاهی برابر با 100 باشد؛ به معنی این است که در نیروگاه به صورت 24 ساعته برق تولید می شود. ضریب ظرفیت در نیروگاه های مختلف مطابق نمودار زیر می باشد.

ضریب ظرفیت نیروگاه

 

بزرگترین نیروگاه برق ایران

نیروگاه سیکل ترکیبی دماوند بزرگترین نیروگاه ایران به شمار می آید و در زمینی به مساحت 193 هکتار تاسیس شده است. این نیروگاه با 12 واحد گازی با ظرفیتی حدود 160 مگا وات به ازای هر واحد، و 6 واحد بخار هر یک با ظرفیت حدودا 160 مگاوات می باشد. به طور کلی در نیروگاه سیکل ترکیبی دماوند که به نام نیروگاه شهدای پاکدشت شناخته می شود. ظرفیت کلی 2880 مگا وات می باشد و تماما بر اساس استاندارد ایزو ساخته و بهره برداری می شود. سوخت اصلی مورد استفاده در این نیروگاه گاز بوده و از گازوئیل به عنوان پشتیبان استفاده می شود.

 

بزرگترین نیروگاه برق

 

قدیمی ترین نیروگاه ایران

قدیمی ترین نیروگاه تولید برق ایران در دهه 1330 تاسیس شده و هنوز در چرخه تولید قرار دارد. این نیروگاه روزانه با ظرفیت اسمی 50 مگاوات برق تولیدی را وارد مدار می کند. 63 سال پیش نیروگاه طرشت با ظرفیت 29 مگا وات در دو بخش نیروگاهی تاسیس شد. نیروگاه طرشت شامل نیروگاه بخار و نیروگاه گازی می باشد که در نیروگاه بخار به میزان 14 مگاوات و نیروگاه گازی به میزان 15 مگاوات برق تولید می شود.

در سال های اخیر اقدامات لازم جهت افزایش توان از این واحد نیروگاهی صورت گرفته و با هدف نوسازی واحدهای نیروگاهی اقدام به بالابردن ظرفیت دستگاه ها نموده اند، در این طرح بخش های فرسوده با دستگاه های نو جایگزین می شوند.

اجرا و مشاوره راه اندازی نیروگاه

هلدینگ دیزل موتور دیاکو تجارت به عنوان یکی از هلدینگ های معتبر و نام آشنا در امر اجرا، مشاوره، راه اندازی و نگهداری انواع نیروگاه های بزرگ، متوسط و کوچک مقیاس شناخته می شود. افتخار دیزلکو، همکاری با هلدینگ های معتبر دولتی، خصوصی و نیمه خصوصی در پروژه های نیروگاهی بوده است. شما می توانید برای بررسی، مشاوره و صحبت با کارشناسان دیزلکو، با شماره های زیر در تماس باشید و یا با کلیک بر روی لینک تماس با هلدینگ دیزلکو، با تیم پشتیبانی هلدینگ دیزلکو در ارتباط باشید.

021-88376662

021-88376663

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.